Jarmo Nieminen Luonto – Isänmaa – Helsinki

Lautat Helsingin Kruunuvuorenselälle

Vuosien ajan on pähkitti joukkoliikennyhteyttä tulevaan 10 000 asukkaan Helsingin Kruunuvuoreen. On ollut esillä ilmarataa, metroa syvällä kallioperässä tai meren pohjassa ja erilaisia siltavaihtoehtoja. Ehkä kuitenkin kannattaisi vielä pohtia uudelleen joukkoliikennlauttoja, joita voisi tarvittaessa käyttää laajemminkin myös merelle kasvavassa kaupungissa.

http://hbl.fi/lokalt/2015-04-17/751672/sista-ordet-ar-inte-sagt-om-degerofarjan

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Lauttoja yleensä käytetään paikoissa, joissa maayhteyttä ei ole lainkaan tai kiertotie olisi sietämättömän pitkä. Kruunuvuorenselän tapauksessa kyseinen yhteys olisi tuhlausta ja jonotusaikoineen hidas ja hankala sitä käyttäville.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Liekö sitten taas ne kuuluisat suomalaiset "erityisolosuhteet" esteenä, mutta esimerkiksi Tukholmassa kehitetään myös lauttaliikennettä muun muassa tällaisin näkemyksin:
"Att Stockholm till sommaren 2015 ska få tre nya linjer är ett beslut som samtliga partier i Stockholms län kunnat enas kring:

– Alla partier tycker väl idag att det här är ganska bra idé. Men det är också en fråga om att få loss pengar i konkurrens med alla andra saker som också kostar pengar i landstinget. Ofta har man sett båtpendling som relativt dyr, men då måste man räkna in att det inte krävs några investeringar jämfört med tunnelbana eller pendel tåg som kräver omfattande investering i spår. Det är ett rent tillskott till vår infrastruktur, säger Gustav Hemming."
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/batpendel-fran-arstadal-verklighet-nasta-sommar/LdeneC!tpcGM4g3BcbHTH0WFTHmLw/

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Helsinkiläisille meri on ylitsepääsemätön este.

Toimituksen poiminnat