Jarmo Nieminen Luonto – Isänmaa – Helsinki

Helsingin vihreiden poukkoilevasta politiikasta on kyse

Vihreiden mahalaskun syy Helsingissä on selkeä: nykyisen vihreiden puolueryhmän harjoittama politiikka. Kaupunkilaisten mielestä porvarillisena pidetty puolue on asettunut lukuisia kertoja ohi  demareiden vasemmistoliiton ja kommunistin kanssa samaan rintamaan. Samaan rintamaan on tullut muuten useaan kertaan myös Stadin perussuomalaiset. Äänestäjä ei pysty enää hahmottamaan, miten hänen äänelleen käy.

Puolue, joka ajaa apinan raivolla joukkoliikenteen kehittämistä ja vastustaa  aggressiivisesti autoilun sujuvoittamista, esti Vallilanlaakson joukkoliikennekadun rakentamisen. Sanoisin että melko uskomaton juttu. Samalla osoitettiin puolueryhmän todellinen tahtotila ilmastonmuutoksen torjunnassa. Kyseinen joukkoliikennekatu olisi nimenomaan vähentänyt yksityisautoilua. Yksityisautoilun raju vastustaminen on toki myös melkoinen isku Helsingin äärillä asuville. Toki asia on ymmärrettävä heidän osalta, jotka asuvat kantakaupungin kivikylässä. Mutta Helsinkiä on pitkin maaseutua.

Samaan unelmaan autottomasta Helsinginniemestä kuuluu keskustatunnelin vastustaminen. Se kun poistaisi suurelta osin läpiajoliikenteen kantakaupungissa ja siirtäisi raskaan huoltoliikenteen maan alle. Siis poistaisi kantakaupungin liikenneongelman ja vaikeuttaisi siten unelman täyttymistä, koska kaupunkiliikenteestä tulisi kissamaisen ketterästi sujuvampaa.

Vihreät puhuvat pienyrittäjyyden puolesta, mutta tyrmäsivät palvelualoitteen, jonka demaritkin hyväksyivät. Asiaa ei saisi edes selvittää. Huh-huh. Yhteisrintama vasemmistoliiton kansa näyttää oikeasti siltä. Palvelualoitemenettelyssä kunta vapaaehtoisesti ilmoittaisi altistavansa haluamansa osan omasta palvelutuotannostaan ulkopuolisten tahojen kuten yrityksien , 3. sektorin ja kunnan omien  työntekijöiden  aloitteille ja kunta järjestäisi varsinaisen tarjouskilpailun, jos aloitteentekijä näyttäisi tekevän kunnan palvelut halvemmalla tai parempilaatuisina.”

Luontoarvojen osalta ollaan city-vihreiden kanssa vähän samassa junassa kuin edellä. Puhutaan epämääräisestä 20-20-20-politiikasta kansalaiselle vaikeasti käsitettävän ja miellettävän maailmaa pelastavan ilmastopolitiikan ratkaisuna. Sanoisin, että Vihreiden puolueryhmä ei ole tuonut Helsingin ympäristö- ja luonnonsuojelupolitiikkaan toistaiseksi paljoakaan mitään. Mutta sen jo kansalainenkin ymmärtää että kyseiset risupaketit lyyhistäisivät Helsingin talouden. Hinta olisi kaksi guggenheimia vuodessa.

Eipä tuo Helsingin vihreiden Guggenheim-politiikkakaan antanut kovin auvoista kuvaa kyseisen puolueryhmän toiminnasta. Aluksi pidettiin ja kannatettiin gliffasta guggiksesta, mutta kun vastustava kansalaismielipide vahvistui, hypättiin virran kuljetettavaksi. Kaupunkilainen haluaa äänelleen ennustettavuutta.

 

Helsinki
7.10.2012 

Jarmo Nieminen
Kaupunginvaltuutettu 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

juuri niin. Mielikuvasta on ollut kyse. Nyt homma alkaa valjeta äänestäjille. Minulle on ollut yllätys miten vasemmalla vihreät ovat, jos nyt sellaisia asetelmia edes on. Joka tapauksessa nykydemarit ja kokoomus ovat löytäneet toisensa tihentyvään tahtiin ja samalla vihreiden yhteistyö vasemmistoliiton ja Hakasen Yrjön puolueen kanssa tuntuu synkkaavan. Viimeksi mainitussa koalitiossa on myös yllättävän usein rkp. Perussuomalaiset etsivät vielä paikkaansa. Välillä tuntuu siltä, että heillä on vielä hahmottamisongelmia ao. asiassa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Haluamatta olla mitenkään ilkeä, Vihreät tuovat kuin itsestään mieleen vanhan kunnon peitejärjestön nimeltään SKDL...?
Ikivanha koululaishuumori avasi kirjaimet: "Suomen Kansan Dramaattinen Loppu";-))

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Guggenheim-tapaus kannattaa melkein kerrata.

Näytelmähän alkoi, kun valtuustoryhmän puheenjohtaja Ville Ylikahri päätti liputtaa museon puolesta. Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Hannu Oskala allekirjoitti oitis paikalla Ylikahrin mielipiteet ja totesi, että "jos ei veikkaa, ei voi voittaa", ja pitäähän kaupungissa olla rakennus, joka on "design" ja "wow". Toiseksi suurimman valtuustoryhmän myönteisyys oli aika lailla keskeisessä roolissa museohankkeen nousemisessa asialistalle.

Hassuinta tietysti oli, että sen jälkeen kun Vihreät olivatkin päättäneet kaataa museon -- huomattuaan kansalaisvastarinnan ja suivaannuttuaan apulaiskaupunginjohtajan paikan täyttämisestä -- ilmoitti valtuustoryhmän pomo Ylikahri vielä kertaalleen, että ei tämä lopullinen kieltäytyminen oikeastaan ollut, ja museoaloitteesta kyllä voidaan vielä neuvotella.

Ylikahri siis ilmoitti että asian kaatamisesta huolimatta se on yhä periaatteellinen mahdollisuus. Tästä huolimatta ovat Helsingin Vihreät laatineet nyt vaalisivuston, jossa he ilmoittavat oikein eräänä ansionaan ja saavutuksenaan sen, että Guggenheim kaatui. Siis se hanke, jonka he itse keskusteluun nostivat ja jota he kaatamisen jälkeenkin ilmoittivat kannattavansa. Tämän torjuminen esitellään nyt äänestäjälle ikään kuin Vihreiden suorituksena.

Kukaan ei taida tietää, mitä mieltä Vihreät museoasiasta oikeastaan olivat ja ovat. Tuskin edes he itse. Odotan kiinnostuneena, koska samanlaista poukkoilua alkaa ilmetä Tampereella esimerkiksi ranta-Tampellan kohdalla.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Näin se meni ja on menossa. Asia jäi kaihertamaan vihreiden nokkanaisia ja -miehiä. Sinänsä oli sääli että hanketta ei tuotu valtuustoon vaan se deletoitiin jo kaupunginhallituksessa. Olisi nimittäin puolueiden rivit hajonneet.

Käyttäjän ossimantylahti kuva
Ossi Mantylahti

Varsinkin Vallilanlaakson joukkoliikennekadun kaataminen oli aivan käsittämätöntä. Joukkoliikenteen puolesta? Joojoo.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Aihe jäi minulle takaraivoon ja deletoi pois mielestäni aikaisemman uskoni vihreiden joukkoliikennepolitiikasta.

Vesa Hack

Suurin osa vihreistä on äärivasemmistolaisia. Johtohahmot toimivat poikkeuksina tästä, mutta he ovat kommunisteja lähellä olevan kentän talutusnuorassa.

Niille jotka haluavat äänestää oikeasti järkevää ja johdonmukaisesti toimivaa punavihreää ehdokasta, suosittelen etsimään sellaista demareista. Esimerkiksi Mirka Vainikka on hyvä vaihtoehto. Sinivihreitä toiminnaltaan johdonmukaisia, turvallisia ja ennustettavia ehdokkaita löytyy kokoomuksesta useita.

Vihreitä tuuliviirejä ei tarvita lainkaan.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Vahvasti Vesa kirjoitat. Minua ovat hämmentäneet vihreiden motiivit.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Vesa, mietin hetken aikaa kuka olisi johdonmukainen punavihreä. Tulin siltä osin samaan tulokseen kuin sinä. Siis heitä on nimenomaan demareissa. Seuraavaksi mietin miten punavihreä minä olen. Siihen en löytänyt vastausta. Mutta sen tiedän, kuten aikaisemmin totesin, että ympäristö- ja luonnonsuojeluasioissa löydän helposti samankaltaista ajattelua kuin itselläni on demareiden parista.

Lauri Korhonen

Helsinkiläiset voivat vain toivoa että meno kaupungissa muuttuu ja että puolueiden valtasuhteet keikahtavat.

Ehkä se Perussuomalaistenkin linja siitä selkenee jos kun kannatus kasvaa.

Mutta toisaalta - eikö päätöksenteossa lopulta tärkeämpää ole ottaa yksittäiset kysymykset yksittäisinä kysymyksinä? Sen sijaan että valitaa jokin tietty puoluekoneiston määrittelelmä linja jota sitten ajetaan oli kysymys mikä tahansa. Koska ollaan porvarillisia tai jotakin?

Kysyn vaan.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Lauri, Helsingin valtuustossa istuvat perussuomalaiset ovat hyviä tyyppejä. Uskon myös että linjat löytyvät. Olen sinänsä samaa mieltä asioiden ratkaisutavasta, mutta kyse ei voi olla jatkuvasta kosiskelusta.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Laurille totean, että keikahdusta tarvitaan laajemminkin.

Lauri Korhonen

Tästä olemme ehdottomasti samaa mieltä.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Näyttäisi siltä, että Helsinkiin on syntymässä perussuomalaisilla vahvennettu aseveliakseli. Hmm. Mitäköhän se sitten tuo mukanaan?

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Ihmisiltä, varsinkin nuoremmilta on unohtunut vihreiden juuret kokonaan. Meille vanhemmille ei tarvitse sanoa kuin haavisto ja hassi niin heti tiedetään missä mennään.

Eteläsuomessa he saavat naivisteilta ja maailmanparantajilta ääniä, mutta pohjoisessa ihmiset muistavat kaksikon haavisto ja hassi (stalinisti) tuhon naturaohjelman myötä. Stalinistit saivat siitä käsikassaran yksityistä omistusoikeutta vastaan ja siten pääsivät toteuttamaan omaan ideologiaansa valtion kaiken kattavasta omistusoikeudesta.

Kokoomus ja nykyinen presidenttimme S Niinistö puolusti silloin vahvasti yksityistä omistusoikeutta mikä oli varsinkin stalinisti hassille täysin vieras käsitys.

Rikkidirektiivi on samanlainen stalinistinen hyökkäys pääomapiiriä ja suomalaista työtä vastaan. Tämä ei ole suoraan kunnallispolitiikkaa, mutta kannattaa pitää mielessä äänestyspäätöstä tehtäessä.

Vihreät ovat täysi turhake myös Helsingin politiikassa. Itse muistan heidät vain vuosaaren sataman vastustamisesta (kun samaan aikaan rekat ajeli ruoholahdessa!!), kasviruokapakosta kouluhin (keittäjien mukaan tämä ei ole ollut onnistunut idea), katastrofaalisesta ajatuksesta ruuhkamaksuista ja tietulleista keskustaan ja Jarmon mainitsemasta keskustatunnelin vastustamisesta.

Mikä puolue se onkaan kehityksen jarru ja EI, EI ja EI puolue.

Toivon hartaasti, että joko demarit ja perususuomalaiset ottavat kakkostilan vihreiltä.

Vihreä hullutus on jo nähty. Meillä ei ole veronmaksajina varaa tähän pelleilyyn.

Käyttäjän lakosi kuva
Mika Lako

Puolueiden kannatus ei ole muuttunut sitten viime vaaleista....

Prosenttia EK-paikat G
KOK 27,3 6 27.5
SDP 17,5 4 17.8
VIHR 16,7 4 17.9
PS 13,0 3 12.9
VAS 10,4 2 9.5

Vaalit voittaa puolue, joka saa kannattajansa äänestämään.
EK-vaaleissa äänestysprosentti oli 75.5 prosenttia, kuntavaaleissa äänestysprosentti on alle 60 prosenttia.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

kokoomuksen tilanne Helsingissä näyttää hyvältä. Suorastaan valoisalta. Kansalaiset luottavat puolueen politiikan selkeyteen ja ennustettavuuteen.

Käyttäjän RolfFredSormo kuva
Rolf Sormo

Kahdeksan vuotta H:gin kaupunkisuunnittelulautakunnasssa (1985-1992) on antanut uskon unelmaan autottomasta Helsinginniemestä, johon kuuluu Itä ja Länsiväylän yhdistävä keskustatunneli (=keskustan kehävylä tai 0-kehä). Se poistaisi suurelta osin läpiajoliikenteen kantakaupungissa ja siirtäisi raskaan huoltoliikenteen maan alle. Väylä poistaisi kantakaupungin liikenneongelman, koska kaupunkiliikenteestä tulisi kissamaisen ketterästi sujuvampaa Jarmo Niemisen sanoja lopuksi lainatakseni.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Niin siinä kävisi. Siksi asiaa on syytä vastustaa. Kaventaa katuja ja töyssyttää joka kuja. Viedä ratikoita kapeille asuntokaduille. Vastustaa ratikoita notkeampia johdinautoja. Säätää liikennevalot toimimaan sairaalla tavalla. Vastustaa liikennettä sujuvoittavia pyöröliittymiä. Yms. Ai miksi? Siksi, että kantakaupungissa olisi niin vaikeaa liikkua henkilöautoilla että se voitaisiin tarpeettomana lopettaa kokonaan.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Mainitaan tässä, että myös valtuustoon näissä vaaleissa pyrkivällä Piraattipuolueellamme on Helsingin vaaliohjelmassaan kirjauksia sekä joukkoliikenteestä että ympäristönsuojelusta:

http://piraattipuolue.fi/kuntavaaliohjelma-helsinki

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Kiitos Mikko, kävin lukemassa:

"Helsingin asuinalueita ja tiestöä suunnitellessa tulisi painottaa ympäristöarvoja ja asuinalueiden saavutettavuutta joukkoliikenteen, ensisijaisesti raideliikenteen, toissijaisesti liityntäbussilinjojen avulla. Helsingin keskuspuisto on erityisen arvokas luontoalue, jonka suojeluun ja erilaisiin kesä- ja talviurheilumahdollisuuksiin siellä tulee kiinnittää erityistä huomiota. Sitä ei myöskään tule käsitellä talousmetsänä eikä siellä saa suorittaa muitakaan avohakkuita."

Luontoasioista totean, että vähän kaipaisi puolue vielä ohjemaansa hiomista siitä, mikä on erityisen arvokas luontoalue. Toean myäs että keskuspuistoa ei käsitellä talousmetsänä, eikä siellä tehdä muitakaan avohakkuita.

Sanoisin myös, että paukuttelu raideliikenteellä on saavuttamassa jo fobiamaisia piirteitä. Nimittäin sitä varten on keksitty kääntyvät etupyörät, että päästään sieltä mistä halutaan, sinne minne halutaan.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Näitä asioita on avattu lisää meidän pääkaupunkiseudulla jaossa olevissa esitteissä, erityisesti "Pääkaupunkiseudun viheralueet - Piraattien sydämissä" ja "Toimivaa ja tehokasta joukkoliikennettä tulevaisuuden metropolissa", joiden PDF-kopiot ovat vaalisivultani saatavissa:

http://www.mikkonummelin.fi/?q=1

Helsingin ja Espoon keskuspuistojen arvokkuus perustuu niiden luomaan asumisviihtyvyyteen sellaisissa kaupunginosissa, joista käsin ne ovat ainoita lyhyen kävely- tai pyöräilymatkan päässä olevia virkistysalueita.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen Vastaus kommenttiin #28
Tuula Saskia

Guggenheim-idea oli täysin ajattelematon hanke.

Yritys tehdä Helsingistä kaupunkia, jolla olisi Venetsian , New Yorkin tai Beliinin vetovoima, olisi lähinnä absurdi.Yksi museo ei muuta tilannetta mitenkään.

Mutta on hirveää lukea Hesarista, että jotkut tahot haluavat pystyttää Helsingin rannoille ja keskustaan jättitaloja, miltei pilvenpiirtäjiä muuhun mittakaavaan verrattuna.

Teidänkin , hyvä Nieminen olettaisi sen tajuavan.

Tällaista ei tule sallia.

Helsingin suurin viehätysvoima on meri.

Näkymää merelle ei saa sulkea mistään syystä.

Jos joku haluaa korkeita rakennuksia, ne on pystytettävä ydinkaupungin ulkopuolelle.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Tuula, kommentisi antaa ymmärtää että minä en tajuaisi. Taidat olla väärässä:)

Henry Hammar

Vanhana stadilaisena kävin taas lomallani Helsingissä, ja taas jälleen totesin miten stressaavaa siellä autoilu on. Logiikka tuntuu puuttuva täysin. Helpotusta antaa ulkolaiset kilvet, joten saan töppäillä kaikessa rauhassa. Ennenvanhaan autoilin Hesassa vaikka "silmät kiinni", niin tuttu kantakaupunki oli. Tukholma on mielestäni helpompi autoilla.
Ollaan jo aika pitkällä siinä, että liikennöinti keskustassa tehdään niin hankalaksi ettei sinne enään kukaan tule.
Tuo muuten on kyllä kumma ettei johdinautoja enään harrasteta.Aina kun liikuin vanhalla linja 14:ta, niin hämmästelin sen äänetäntä ja jouhevaa kulkua. Ratikka, vaikka vetääkin väkeä, on kankea ja kallis joikkoliikenneväline.Ainakin keskustassa.

Kuinka paljon muuten yhteiskunnalle (siis veronmaksajille) maksoi Hassin ja vihreiden viivytys taistelu Vuosaaren sataman takia. Kumma ettei siitä ketään haastettu oikeuteen. Vihreiden touhuissa ei juuri ole ollenkaan järkeä. Pitäisiköhän äänestysikäraja nostaa 25v., jotta heiltä häviäisi "turhaa" kannatusta.

Ketä tahansa nyt sitten Helsinkiin vaaleissa valitaan, niin mielestäni Santahamina ja Malmin kenttä pitäisi ehdottomasti säilyttää nykyisessä kuosissaan, sillä nämä alueet ovat historiallisesti säilyttämisen arvoisia. Valitettavan usein kun joillekkin työryhmille annetaan tehtäväksi hioa näitä hiomattomia tiamntteja, niin ne myöskin pilaavat alueet järjettömien visioittensa vuoksi.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Olen Henry kanssasi samaa mieltä Helsingin liikennepolitiikasta. Paikallisliikenteen sitomista kiskoille tullaan vielä katumaan. Esimerkiksi talvikunnossapito on jo nyt hyvin vaikeaa ja mitä kapeammille kaduille ratikoita ängetään, sitä vaikeammaksi kunnossapito tulee. Valitettavasti tähän samaan suohon on myös kokoomus uponnut.

Vuosaaren sataman, Santahaminan ja Malmin osalta olen kanssasi myös samaa mieltä.

Toimituksen poiminnat