Jarmo Nieminen Luonto – Isänmaa – Helsinki

Onnella mennään Suomenlahdella

  • Onnella mennään Suomenlahdella
  • Onnella mennään Suomenlahdella

Suomenlahdella eletään onnella toivoen hyvää, varautumatta pahaan. Tai siis varaudutaan mukavan kokoiseen pahaan. Valtioiden öljyntorjuntakyky ei vastaa uhkaa. Suomella valmius on hyvä, mutta kyky riittämätöntä. Muissa valtiossa valmiuskin on huonompi. Ei näytä hyvältä. Kello käy.

Suomenlahden meriliikenne on kasvanut viime vuosina voimakkaasti, ja kasvun on ennustettu jatkuvan vähintään yhtä voimakkaana myös lähivuosina. Suomenlahdesta on kehittynyt kansainvälisessä mittakaavassa merkittävä öljynkuljetusreitti. Neljännes koko Venäjän öljytuotannosta kuljetetaan Suomenlahden kautta länteen. Öljykuljetukset ovat kasvaneet vuodesta 1995 vuoteen 2008 Suomenlahdella yli seitsenkertaiseksi, noin 145 miljoonaan tonniin. Suomenlahdelta lähtee päivittäin keskimäärin 50 alusta, joista joka viides on säiliöalus.

Nykyaikaiset Suomenlahdella liikkuvat öljytankkerit kuljettavat yli 150 000 tonnia öljyä. Tällaisesta tankkerista voi helposti joutua kolaritilanteessa mereen 30 000 tonnia öljyä. 1980-luvun lopulla Porvoon edustalla karille ajaneen venäläistankkerin Antonio Gramscin öljypäästö oli vain 650 tonnia (46 kertaisesti pienempi öljymäärä) ja senkin jälkiä Suomi puhdisti pitkään.

Suomi tähtää tuon 30 000 tonnin hoitamiskapasiteettin vuoden 2015 aikana. Hyvä niin, mutta uhka on määritetty olevien resurssien mukaisesti. Kyseinen suhtautuminen on levinnyt laajemminkin valtion turvallisuusviranomaisten uhkakuvien lähtökohdiksi.

Mitä edellä oleva merkitsee?

Siitä kertoo laskutehtävä kun 150 000 tonnista vähennetään 30 000 tonnia, ja mietitään mitä lopulle öljylle tapahtuu. Äkkinäinen voisi pohtia, että huonostihan siinä käy. Taitaisi olla täystuho koko Suomenlahdella. Jo pienempikin öljymäärä kykenee saastuttamaan koko Suomenlahden, mikäli kyseessä ei ole öljyntorjujana kannalta optimiolosuhteet!

 

LÄHTEET: Tilastokeskus Öljyä Suomenlahden laineilla; Suomenlahden meripuolustusalueen komentajan kommodori Markus Aarnion alustus Suomenlahden meritilanteesta. Upinniemi 8.9.2012 (mm. sivun kuvat).

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Jouni Ikonen

Kukas ne vesiväylät "omistaa"? Voiko laittaa stop-merkin?

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Nuo pitkittäiset väylät kulkevat ei kenenkään maalla; kansainvälisillä merialueilla.

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Kyllä tuosta Helsingin edustan hässäkästä on syytä olla aidosti huolissaan. Itse kiikaroin sitä harvasen päivä. Välillä tuntuu, että purkkia on pitkin ja poikin kuin Raatteentiellä.

Jouni Ikonen

Jos venäjä kauppaa 7,5 miljoonaa barrelia öljyä päivässä hinnalla $100/barreli, se tekee $750 miljoonaa päivässä. Jos tuosta neljännes kulkee Suomenlahden kautta, niin vajaan $200 miljoonan päiväbisneksen tiellä seisot.

Olet ehkä nähnyt tämän kuvan: http://suomenkuvalehti.fi/s/files/Uutisen%20kuvat/...

Käyttäjän jarmonieminen kuva
Jarmo Nieminen

Ilmankos Suursaari suljettiin turisteilta.

Toimituksen poiminnat